Versuri.ro >> Ştiri >> Artistii straini cinta in Romania la cota redusa
Artistii straini cinta in Romania la cota redusa
La sfirsitul lui august, trupa lui Marilyn Manson ar fi putut cinta la
Bucuresti daca cineva l-ar fi "pescuit" din turneul sau care a cuprins
Budapesta. Organizatorii romani dau adesea astfel de rateuri din lipsa de
public, sponsori si sali adecvate.
Fundatia Culturala Phoenix a organizat pina anul trecut destul de rar
concerte cu artisti de afara. Aceasta reusea sa aduca o data pe an artistii
putin insemnati si adesea iesiti din actualitate precum Joan Baez, Patricia
Kass sau Boney M. In ultimele 12 luni insa, fundatia a reusit sa cheme in
Romania nume importante precum Faithless, Megadeth sau Jon Anderson.
"Am inceput sa organizez totul pentru ca m-am saturat sa o faca altii
si sa merg la concerte in strainatate", spune Mircea Nanca, producator si
organizator de concerte in cadrul Fundatiei Culturale Phoenix.
Munca de sacrificiu
Un alt organizator, Mihai Cernea, directorul Sfinx Experience, recunoaste
ca doar jumatate dintre concertele sale au fost profitabile financiar:
"Desi piata de concerte live in Romania este in crestere, nu s-a
produs inca o reala explozie.
Nivelul scazut al salariilor, dar si lipsa de interes a posturilor de radio
si televiziune pentru promovarea evenimentelor de acest gen sint
principalele cauze".
Muzica de tun
Marcel Platon, realizator de emisiuni muzicale la Radio 3 Net, este si el
de parere ca cei mai multi organizatori "sint neexperimentati si
neseriosi: isi doresc sa dea lovitura, si mai putin sa permanentizeze
aceasta meserie care in alta parte se invata la facultati si colegii".
Intors in aceasta vara de la un concert Black Sabbath din Sofia, Platon a
rezumat diferenta dintre piata romaneasca si cea de peste Dunare: "Am
vazut oameni saraci si cu pantofi gauriti care veneau la concerte. Soferii
de taxi ascultau rock in masina, vamesi bulgari stiau componentele trupelor
pe care mergeam sa le vad.
Iar pretul biletelor era si el foarte mic: intre 350.000 si 500.000 lei ca
sa-i vad pe Deep Purple sau Black Sabbath".
Vocatie de Penelope
Organizatorii de concerte stau adesea la pinda ani intregi ca sa prinda un
artist mare pentru a-l aduce in Romania. "Unul din zece pe care ii
urmarim ajunge pe scenele noastre. Cu AC/DC discutam de zece ani fara nici
un rezultat. Rammstein, Eric Clapton, Santana, Tina Turner sint alte nume
mari pe care le curtam de vreme buna", admite Cernea.
Prodigy au fost si ei la un pas de a semna acum doua saptamini pentru un
concert in Romania. "Am incercat sa ne cuplam cu Ucraina, Slovenia si
Serbia pentru o oferta comuna, insa au refuzat in cele din urma", continua
acesta. In august, Nanca aproape ca-i inhatase si el pe cei de la Marilyn
Manson aflati intr-un turneu care cuprindea si Budapesta.
"Daca am fi gasit un sponsor care sa ne ajute, pe 24 august i-am fi
avut la Bucuresti. Prezenta unei companii este decisiva in astfel de
cazuri", spune acesta.
Cu dedicatie, pentru cei lefteri
Lipsa sponsorilor face ca piata de concerte sa nu cunoasca o explozie de
nume rasunatoare pe scenele romanesti. In ciuda semnalelor din presa ca
lucrurile se misca, Mircea Nanca este de parere ca sintem inca departe de a
asa ceva: "Atita timp cit nu este la televizor sau gratuit, foarte
putina lume se gindeste ca ar putea da pina la 20 de euro pentru un concert
de doua ore.
Pentru multi, acest lucru este un moft". Profilul consumatorului de muzica
live este fatalmente modelat de obisnuinta de a i se oferi concerte
gratuite, crede acesta: "Romanii sint obisnuiti sa mearga la concerte
cu intrare libera, fie ele festivaluri ale berii sau campanii electorale.
Cei mai multi gindesc dupa tiparul «Cind am cel putin o data pe luna
astfel de evenimente, de ce sa dau banii pe bilet?»".
Platon crede si el ca "publicul trebuie educat sa plateasca actul
muzical. E obligatoriu sa se renunte la spectacolele gratuite si la acele
evenimente-ghiveci in care genurile muzicale sint amestecate".
Sali mici si improprii
O alta problema a organizatorilor, deja ras si ras pusa pe tapet, este
lipsa salilor de concerte. "In Bucuresti, doar Sala Radio si Ateneul
ar fi potrivite, insa ambele sint destinate in principiu concertelor de
muzica clasica.
Cele 900, respectiv 800 de locuri ale acestora sint adesea insuficiente",
spune Mircea, care este de parere ca in Romania "ar trebui construite
inca doua sali, una de 2.000 de locuri si alta de 5.000". Cernea crede ca o
sala cu 15.000 de locuri ar inzeci numarul de artisti straini care sa
concerteze in Romania.
Sursa: Cotidianul - 27 Septembrie, 2005